پروژه عظیم کانال استانبول و جزئیات آن پروژه کانال استانبول که به عنوان بزرگترین پروژه ساختمانی دهه در سطح جهان شناخته شده است
هدف از ایجاد این کانال استانبول ، پیوند دریای سیاه به دریای مرمره میباشد.
همچنین مدت توقف کشتیهایی که از مرمره و دریای سیاه میآیند، تحت کنترل کشور ترکیه قرار خواهد گرفت.
احداث کانال استانبول بخش شاخ طلایی ترکیه را به منطقهای آرامتر و راحتتر تبدیل خواهد کرد.
دلیل ساخت پروژه کانال استانبول
بزرگترین بندر کانتینری حوضه دریای سیاه ساخته خواهد شد و استانبول فعالترین بندر را در خدمت جغرافیای اروپا شرقی تا آسیای میانه خواهد داشت.
با تأسیس پروژه کانال استانبول ، ده ها هزار فرصت شغلی جدید فراهم می شود. با ظرفیت اقتصادی زیادی که در منطقه ایجاد می شود ، فرصت های شغلی برای افراد بیشتری فراهم می شود.
خطر تصادفات در تنگه بسفر و حجم بالای ترافیک در استانبول حل خواهد شد.
پیشبینی میشود که با شروع پروژه کانال استانبول قیمت املاک اطراف پروژه ، حدود 30 تا 40 درصد افزایش یابد.
- محافظت از بافت تاریخی و فرهنگی تنگه بسفر و افزایش امنیت آن
- کاهش بار ناشی از ترافیک دریا و افزایش امنیت بسفر در تنگه بسفر
- تضمین امنیت ترافیکی بوغاز (تنگه بسفر)
- تضمین ایمنی در سفر
- ایجاد یک آبراه باز برای ترافیک جدید بین المللی دریایی
- افزایش قدرت ژئوپولیتیک ترکیه و کمرنگ کردن اثرات قرارداد (Montrö Boğazlar Sözleşmesi)
- منطقه مسکونی مدرن مقاوم در برابر زلزله بر اساس معماری افقی، با در نظر گرفتن یک زلزله احتمالی استانبول
پروژه عظیم کانال استانبول و جزئیات آن
در تهیه این پروژه در مجموع 204 کارشناس از جمله 51 دانشمند از 11 دانشگاه مختلف تحقیق انجام دادند.
بودجه ساخت و ساز این کانال همچنان نامشخص است.
اما یک وبگاه رسمی تبلیغاتی میگوید این کانال بیش از ۸ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت
همچنین در روند مدلسازی آن نیز 3500 نفر از 35 کشور مختلف حضور یافتند.
در 304 نقطه متفاوت این پروژه بیش از 17 هزار متر حفاری و 248 مطالعه ژئوفیزیک صورت گرفت.
با توجه به مطالعات علمی، مسیر کنونی به عنوان منطقیترین و کارآمدترین خط از بین 5 گزینه مختلف انتخاب شده است.
طول کانال 45 کیلومتر و سطح مقطع آن 275 متر است.
عمق آن نیز بدون احتساب کسورات 21 متر تعیین شده است.
کانال استانبول در بخش اروپایی و میان دریای سیاه و دریای مرمره احداث خواهد شد.
طول این پروژه حدود 45 کیلومتر، عرض پایهاش حداقل 275 متر و عمق آن نیز 20.75 متر خواهد بود.
بر روی کانال استانبول همچنین 6 پل ساخته خواهد شد.
از کندن کانال استانبول میلیاردها تن خاک حاصل باقی می ماند که احتمالا از آن در پر کردن چند معدن متروکه در اطراف استانبول و ساخت جزیره های بزرگ مصنوعی در دریای مرمره استفاده شود.
هدف از ساخت این کانال
هدف از ساخت این کانال در درجه اول، کاهش حجم رفت و آمد در تنگۀ بسفر است.
شلوغی رفت و آمد در تنگه بسفر باعث شده تا قایقها مجبور شوند ساعت های طولانی انتظار را تحمل کنند و با مشکلات زیادی در ناوبری مواجه شوند.
پیچ و خمهای موجود در تنگۀ بسفر نیز باعث شده است که تصادفات زیادی در این منطقه روی دهد.
قرارداد مونرو در خلال دو جنگ جهانی اول و دوم بین ترکیه و قدرت های جهانی و منطقه ای به امضا رسید و و مطابق آن ترکیه اجازه یافت تنها به کنترل رفت و آمد شناورها در این تنگه ها بپردازد. این پیمان در ۲۰ ژوئیه ۱۹۳۶ امضا شد.
کانال استانبول این وضعیت را ندارد و تماماً تحت اختیار ترکیه قرار خواهد داشت.
این کانال عریض در بخش اروپایی استانبول قرار دارد و با ساخت شهرکهای اطراف آن به مفهوم کامل یک پروژه بزرگ ترانزیتی، مسکونی، گردشکری و امنیتی به شمار میرود.
از سوی دیگر با ساخت این کانال، شهر استانبول به دو شبه جزیره آسیایی و اروپایی و یک جزیره در وسط دریا تبدیل خواهد شد که بیشتر اماکن تاریخی و توریستی استانبول در این جزیره باقی خواهند ماند.
فواید اقتصادی احداث کانال استانبول
اتمام پروژه کانال استانبول موجب خواهد شد تا ارزش زمین و املاک این منطقه افزایش چشمگیری داشته باشد و اغلب سرمایه گذاران و علاقه مندان به خرید ملک در استانبول مایل به خرید ملک در این منطقه و سرمایه گذاری روی املاک و مستغلات در این منطقه هستند.
این منطقه یکی از مناطق مورد توجه سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران خارجی بوده و به خصوص سرمایه گذارانی از کشور قطر، سرمایه گذاری بسیار هنگفتی را در املاک و مستغلات و زمینهای این محدوده شروع کرده اند.
دولت ترکیه قصد دارد در اطراف کانال جدید یک پروژه شهرسازی را نیز به اجرا بگذارد. این پروژه شامل بخشهایی مانند ساخت شمار قابل توجهی مجتمع مسکونی در کناره کانال میشود.
شروع رسمی اجرای پروژه کانال استانبول
روز شنبه 26 هازیران (ژوین) 2021 طی مراسمی، کلنگ زنی اولین پل از مجموع ۶ پل در مسیر کانال استانبول
در منطقه سازلی دره Sazlıdere توسط رییس جمهور اردوغان انجام و اجرای پروژه کانال استانبول بصورت رسمی آغاز شد.
کنوانسیون مونترو چیست؟
پروژه عظیم کانال استانبول و جزئیات آن که فراتر از یک پروژه معمولی میباشد
کنوانسیون مونترو توافقنامهای بینالمللی است که سال ۱۹۳۶ بسته شده
و به کشتیهای تجاری اجازه عبور رایگان از تنگههای ترکیه را میدهد.
پیمانی که حاکمیت این کشور بر تنگههای بسفر و داردانل را تضمین میکند.
در این توافقنامه برای کشتیهای جنگی کشورهایی نظیر آمریکا که در دریای سیاه ساحل ندارند،
برخی محدودیتها در نظر گرفته شده
که محدودیت در مجموع وزن کشتیهای متعلق به این کشورها (حداکثر ۴۵ هزار تن) و طول اقامت آنها در دریای سیاه (۲۱ روز) از جمله آنهاست.
بر اساس پیمان مونترو، ناوهای هواپیمابر چه متعلق به کشورهای حاشیه دریای سیاه باشند و چه نباشند اجازه گذر از تنگههای بسفر و داردانل را ندارند
و فقط زیردریاییهای کشورهایی که در این دریا ساحل دارند میتوانند از این تنگهها عبور کنند.
از سوی دیگر، به گفته وزارت امور خارجه ترکیه کشورهای حاشیه دریای سیاه موظفند ۸ روز پیش از عبور کشتیهای نظامی خود از این تنگهها به مقامات ترکیه اطلاع دهند
و کشورهای دیگر هم باید از ۱۵ روز قبل آنها را مطلع کنند.
چرا این بحث حالا درگرفته؟
پروژه جدید کانال استانبول که با هدف احداث یک آبراه مصنوعی برای اتصال دریای سیاه و دریای مرمره راهاندازی شده،
گمانهزنیها در رابطه با آینده کنوانسیون مونترو را افزایش داده است.
یکی از طرحهای پروژه کانال استانبول درآمدزایی از طریق دریافت پول در ازای صدور مجوز عبور کشتیهای تجاری است،
موضوعی که ظاهرا بخشی از کنوانسیون مونترو مبنی بر عبور رایگان این کشتیها را باطل میکند.
در همین حال در ماه مارس مصطفی شنتوپ، سخنگوی پارلمان ترکیه گفت رجب طیب اردوغان “از لحاظ فنی” میتواند بدون تصویب پارلمان، ترکیه را از این کنوانسیون خارج کند؛ موضوعی که به تیتر اصلی خبرها تبدیل شد.
اما روز ۴ آوریل ۱۰۳ دریادار بازنشسته ترکیه در اقدامی غافلگیرکننده بیانیهای مشترک منتشر کردند و در آن با اشاره به پروژه کانال استانبول و همینطور اختیار رییسجمهوری برای خروج از معاهدههای بینالمللی،
نسبت به شکلگیری هر گونه بحثی در رابطه با پیمان مونترو هشدار دادند.
به گفته این دریاداران بازنشسته، کنوانسیون مونترو برای حفظ ثبات در دریای سیاه ضروری است.
در این بیانیه آمده: “مونترو سند اساسی امنیت کشورهای ساحلی دریای سیاه است.
پیمانی که دریای سیاه را به دریای صلح تبدیل میکند.
” آنها علاوه بر این به نقش تاثیرگذار این کنوانسیون در حفظ “بیطرفی ترکیه در جنگ جهانی دوم ” اشاره کردند و نوشتند:
“پیمان مونترو جلوی درگیری ناخواسته کشور در هر جنگی را میگیرد. “
عواقب احتمالی برای آمریکا و روسیه
پروژه عظیم کانال استانبول و جزئیات بررسی شده توسط آمریکا و روسیه
آمریکا و روسیه موضع رسمی مشخصی در قبال کنوانسیون مونترو و کانال استانبول نگرفتهاند.
با این حال، بسیاری از کارشناسان ترکیه معتقدند در رابطه با این مساله یک بازی قدرت ژئوپلیتیک میان واشنگتن و مسکو در جریان است.
وریانسین تیوی، وبسایتی که بیانیه دریاداران بازنشسته را منتشر کرد به تازگی در چندین مقاله خود به تمایل آمریکا برای لغو کنوانسیون مونترو به منظور دستیابی به دریای سیاه اشاره کرده است.
مراد یتکین، روزنامهنگار پرسابقه ترک روز ۴ آوریل در وبلاگ خود نوشت:
“کنوانسیون مونترو همیشه مزاحم آمریکا بوده چون این کشور میخواهد کشتیهای جنگی بزرگتر و بیشتری را علیه روسیه به دریای سیاه بفرستد.”
محمد علی گولر ، ستوننویس روزنامه سکولار جمهوریت که از منتقدان دولت است گفته هدف از تقاضاها برای لغو کنوانسیون مونترو “جلوگیری از همکاری میان ترکیه و روسیه” است.
خبرگزاری اسپوتنیک ترکیه روز ۶ آوریل به نقل از آلکسی یرخوف، سفیر روسیه در آنکارا گفت مسکو امیدوار است که پروژه کانال استانبول شرایط کنوانسیون مونترو را تحت تاثیر قرار ندهد.
با این حال برخی طرفداران دولت این پیمان را محکوم و از آن به عنوان “غل و زنجیری” یاد کردهاند که ترکیه را عقب نگه داشته است.
حاجی یاکیشیکلی، ستوننویس روزنامه طرفدار حکومت ینی آکیت پروژه کانال استانبول را راهی برای دستیابی آنکارا به بلندپروازیهای بینالمللیاش دانسته و گفته:
” فقط به این دلیل که برخی ترکیهای قدرتمند نمیخواهند، محکوم به پایبندی به متونی خواهیم بود که ۱۰۰ سال پیش امضا شدهاند؟”