تجارت الکترونیکی در ترکیه
تجارت الکترونیکی در ترکیه یا راه اندازی فروشگاه های آنلاین در ترکیه میتونه از روش های شروع یک کسب و کار موفق باشه
راه اندازی یک فروشگاه آنلاین یا یک تجارت آنلاین یک ایده همیشه خوب برای شروع کسب و کار است.
با توجه به این که تجارت الکترونیکی در ترکیه از مزایای جذب کاربران از تمام نقاط دنیا و بدون محدودیت های پرداخت است
در سال 2019 تجارت الکترونیکی پس از رشد 38 درصدی نسبت به سال گذشته به ارزش 5.74 میلیارد یورو رسیده.
بر اساس این آمار می توان مطمئن شد که بازار تجارت الکترونیکی در ترکیه یکی از بخش های پیشرو و پررونق در سال های آینده خواهد بود.
اطلاعات در مورد بازار تجارت الکترونیکی در ترکیه
حجم بازار تجارت الکترونیکی در سال 2020 معادل 12.5 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است،
بیش از ۷۸ درصد از کسب و کارهای تجارت الکترونیک در ترکیه افزایش درآمد طی همهگیری ویروس کرونا را گزارش داده اند
میانگین نرخ رشد در پنج سال گذشته 12 درصد است.
فروشگاه های آنلاین بزرگ در ترکیه
امروزه بازار خرده فروشی آنلاین در ترکیه قادر است 5 درصد از کل خرده فروشی در این کشور را به خود اختصاص میدهد.
به نظر می رسد بازار تجارت الکترونیک ترکیه تحت سلطه بازارهای آنلاین، فروشگاه های خرده فروشی با اقلام متنوع و خرید خصوصی است.
رتبه بندی 5 سایت برتر تجارت الکترونیک و خرید در ترکیه در رتبه بندی جهانی
- (1) http://sahibinden.com
- (2) http://trendyol.com
- (3) http://n11.com
- (4) http://hepsiburada.com
- (5) http://gittigidiyor.com
تجارت الکترونیک در ترکیه
ترکیه از نظر جغرافیایی یک چهارراه بین آسیا و اروپا بوده است.
علاوه بر این که یکی از قطب های تجارت بین المللی است، همه شرکت ها در سراسر جهان می توانند از گسترش فعالیت در ترکیه بهره مند شوند.
بسیاری از شرکت های بین المللی سعی می کنند محصولات خود را در ترکیه به فروش برسانند.
به همین دلیل، برای صاحبان مشاغل بسیار مهم است که قبل از گسترش تجارت خود، درک خوبی از بازار داشته باشند،
در اینجا به چهار آمار کلی اشاره می کنیم که می تواند تاثیر زیادی بر کسب و کار شما داشته باشد:
اهمیت خرده فروشی در فصل تعطیلات: برای سالها، تورنمنتهای خرید که هر سال در زمانهایی مانند جمعه سیاه، دوشنبه سایبری و روز باکس برگزار میشوند، برخی از بهترین دورههای خردهفروشی هستند، از این نظر، خردهفروشان ترکیه با تخفیفهای زیادی که ارائه میدهند، پیشرفت کردهاند.
الکترونیک و رسانه: حدود 86 درصد از مصرف کنندگان در ترکیه پرداخت های خود را از طریق کارت های اعتباری انجام می دهند که 6 درصد از آنها از پی پال و 6 درصد دیگر از کیف پول مجازی استفاده می کنند.
علاقه مندان به کامپیوتر: با وجود هجوم گوشی های هوشمند و استفاده گسترده از آنها (بالاتر از میانگین جهانی)، 76 درصد از مصرف کنندگان ترکیه همچنان کالاها و خدمات مورد نیاز خود را از طریق رایانه خریداری می کنند و در مقایسه، 16 درصد از گوشی های هوشمند و 3 درصد از تبلت استفاده می کنند.
تمایل به پرداخت آنلاین: حدود 86 درصد از مصرف کنندگان ترکیه از کارت های اعتباری خود برای خرید آنلاین (تجارت الکترونیک) استفاده می کنند.
مشتریان تجارت الکترونیک در ترکیه
بر اساس گزارش منتشر شده توسط نیلسن (یک شرکت آمریکایی که اطلاعات، دادهها و معیارها را مطالعه میکند)، ترکیه در سال 2019 شاهد رشد 72 درصدی در استفاده از اینترنت بوده است، این گزارش همچنین بیان میکند که 4 درصد از این مصرفکنندگان روزانه خرید آنلاین میکنند.
در حالی که درصد باقیمانده فقط چند بار در ماه محصولات و خدمات خود را درخواست می کنند.
محبوب ترین دسته بندی ها شامل موارد زیر است:
محصولات کفش و پوشاک 68 درصد از مصرف کنندگان این اقلام را به صورت آنلاین خریداری می کنند
لوازم الکترونیکی مصرفی 58%
محصولات بهداشتی و زیبایی 49%
کتاب، فیلم و بازی سفارش غذا از رستوران ها نیز بسیار محبوب است (47%) به گفته نلسون، سال گذشته 59 میلیون کاربر اینترنت در ترکیه وجود داشت که به 82 میلیون نفر در سال جاری افزایش یافته است،
این بدان معناست که استفاده از اینترنت در این کشور 72 درصد رشد داشته است که بالاتر از میانگین جهانی 57 درصدی است.
فروشگاه آنلاین در ترکیه:
شبکه های اجتماعی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند، به خصوص که دلیل اصلی استفاده از اینترنت در ترکیه تماشای ویدیو است، بر این اساس
یوتیوب با ضریب نفوذ بیش از 55 درصد
فیسبوک با 53 درصد و اینستاگرام بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. 46 درصد در نهایت، آمارها حاکی از آن است که با تحولات قانونی در سال های آتی، پتانسیل ترکیه در زمینه تجارت الکترونیک افزایش می یابد و ترکیه شرایط با ثبات تری را برای سرمایه گذاری در این زمینه مانند کاربران آگاه در زمینه تجارت الکترونیک فراهم خواهد کرد.
ابزارهای پشتیبانی بازار، سرمایه گذاری ها و مقررات، که به ترکیه اجازه می دهد روند افزایش استفاده از تجارت الکترونیک در این کشور را حفظ کند و به یک بازیگر مهم در بازار جهانی تبدیل شود.