اولین خودرو ملی ترکیه
اولین خودرو ملی ترکیه این خودروی برقی ترکیه ای با طراحی ایتالیایی، موتور آلمانی و باتری های چینی عرضه خواهد شد
و انتظار می رود بازار محلی را فتح کند. این در حالی است که به گفته چندین روزنامه آنکارا، گروه ملی خودروسازان ترکیه “TOGG” سرانجام با یک گروه چینی به توافق رسیده
و توافقنامه تولید باتری برای خودروی برقی ترکیه که اولین خودرو خواهد بود، امضا شد.
از نوع خود روزنامه آنکارا دیلی در گزارشی اختصاصی نوشت: خودروی ملی ترکیه که توسط گروه ایتالیایی پینین فارینا طراحی شده و با گروه آلمانی بوش برای ساخت موتور به توافق رسیده است، همچنین برای خرید باتری با شرکت چینی Varassis قرارداد امضا کرده است. و اکنون قطعات این خودرو یکی یکی در حال مونتاژ است.
انتظار می رفت تولید خودروهای برقی ترکیه خیلی زود بهبود یابد و در سال 2022 وارد بازار شود. اما به نظر می رسد بخشی از این پروژه به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا متوقف شده است.
اکنون گروه تولیدکنندگان همچنان در حال فعالیت هستند و خودروی برقی ترکیه که توسط ایتالیایی ها، موتور آلمانی و باتری های چینی طراحی شده است، در درجه اول به دنبال تسخیر بازار داخلی است.
توگ خودرو ملی ترکیه
توگ که مخفف نام شرکت (گروه ابتکار اتومبیل ترکیه) است، با سرمایه پنج شرکت بزرگ ترکیه تاسیس شده است.
کارخانه این شرکت با ظرفیت سالانه ۱۷۵ هزار دستگاه در شهر بورسا در زمینی که قبلا در مالکیت ارتش بوده ساخته شده. دولت علاوه بر معافیتهای مالیاتی، خرید سالانه ۳۵ هزار دستگاه از محصولات کارخانه را تضمین کرده است.
طرح ساده و مدرن ماشین با الهام از فرهنگ آناتولی و سلیقه بازار ترکیه طراحی شده و با نیازهای بازار جهانی مطابقت دارد.
توگ میگوید تا 3 سال آینده پنج مدل مختلف الکتریکی به بازار عرضه خواهد کرد.
مشخصات فنی توگ اولین خودرو ملی ترکیه
طبق اعلام گورکان کاراکاش، مدیرعامل توگ قرار است که این خودرو تمام برقی را با دو پیشرانه عرضه شود.
نسخه اول با یک موتور ۲۰۰ اسب بخاری مجهز است.
و دومین نسخه هم پیشرانهای دو موتوره با ۴۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار دارد.
در نسخه اول باتریهای ۴۵ کیلوواتی وجود دارد که پیمایش را به ۳۰۰ کیلومتر محدود میکنند.
در نسخه دو موتوره نیز باتریهای ۹۰ کیلوواتی وجود دارد که پیمایش را به ۵۰۰ کیلومتر افزایش میدهد.
مسئولان شرکت توگ مدعی اند که باتریهای این خودرو در ۳۰ دقیقه به ۸۰ درصد شارژ میرسند.
شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو نیز در نسخه تک موتور ۷.۶ ثانیه و نسخه دو موتور در ۴.۸ ثانیه اعلام شده است.
ماشین ملی یا وارداتی؟
گروهی از سرمایه گذاران محافظه کار و فعالان اقتصادی گرد هم آمدند.
و اولین گروهی را تشکیل دهند که سعی در تولید خودروی برقی محلی ترکیه دارند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب عدالت و توسعه در مراسمی عظیم و در فضایی پر از هیاهوی رسانه ای از این خودروی تولید ملی رونمایی کردند و آن را حماسه ای مهم در صنعت ترکیه توصیف کردند.
همانطور که بیشتر رسانه ها در این مورد نوشتند و با شور و شوق صحبت کردند،
چند تحلیلگر در گوشه و کنار گفتند: “محصولی که در ایتالیا طراحی شده است و شما برای باتری از دیگران کمک خواهید گرفت و” کشور دیگری موتور خود را ساخته است. چگونه می توان آن را به صورت محلی ساخت؟
اما گروه خودروسازان ملی ترکیه (TOGG) موظف به شنیدن این سخنان نیست و علاوه بر آمریکا و چین، در 27 کشور جهان، طرح خودرو به نام ترکیه ثبت شده است تا در بازارهای جهانی کپی و شناسایی نشده است.
خودروی ملی ترکیه و اهمیت آن در اقتصاد ترکیه
ترکیه در دهه گذشته سرمایهگذاری زیادی برای جلب خودروسازان جهان انجام داد و اکنون با تولید بیش از یک میلیون ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال، پانزدهمین تولیدکننده خودرو در جهان است.
صادرات خودرو اکنون یکی از مهمترین منابع درآمد ترکیه است.
به گفته اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودرو، این کشور در یازده ماه اول سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۸ میلیارد دلار از صادرات خودرو و قطعات درآمد داشته است.
در حال حاضر شهروندان ترکیه به ازای هر لیتر بنزین 22 لیر ترکیه به واحد پول رایج کشورشان پرداخت می کنند.
ترکیه منابع نفتی خود را از خارج وارد می کند و این سوخت استراتژیک به قیمت پالایش، مالیات، توزیع و عوامل دیگر قیمت گذاری می شود.